Een dalend vliegtuig

Vanmorgen toen ik wakker werd, was het eerste wat mijn aandacht trok, het geluid van een vliegtuig dat aan het dalen was. Dat typerende, brommende geluid van de motoren die het toestel naar de grond brengen. Om de één of andere reden, slorpte dat geluid me diep naar de krochten van mijn hersenen, naar herinneringen uit mijn vroege jeugd.

De warmte van de tegels van de speelplaats, nadat de zon er een hele middag op geschenen had. De textuur van die tegels -nogal ruw, maar zonder scherp uitstekende stenen. Het waren betonnen tegels, denk ik, met een bobbelig oppervlak alsof er kiezeltjes in vervat zaten. Tussen de bobbels bleven zand en aarde steken, ook deze waren warm. Steevast kwamen piepkleine zwarte miertjes over de tegels wandelen, op zoek naar eten. De mieren waren kleiner hier, dan die in onze tuin, thuis, tussen de velden en de bossen.

Wat moest dit toch een fantastische klimoefening voor die mieren zijn, bedacht ik me elke keer. Elk klein twijgje, elk papiertje waar zij over moesten, betekende een forse omweg voor hun kleine pootjes.

Het liefste zat ik op de grond, op de warme tegels. Van de juffrouw mocht dat niet, want dan werden kleren vuil en de meeste mama’s hadden dat niet graag. Zij kon natuurlijk niet weten, dat ik degene was die mama herinnerde aan de was. In het begin voelden de tegels hard, maar na een tijdje straalde de warmte door naar mijn benen. Er gonsde als het ware een geborgen gevoel, vlak boven de tegels. Daar zat ik het liefst.

Dat was de leeftijd waarop ik begon te beseffen, dat ik zou moeten vechten. Dat het leven veel verdriet met zich meebrengt, en dat dit onvermijdelijk is. Wanneer ik daar alleen zat, bij de tegels, overpeinsde ik mezelf en de toekomst, en voelde ik heel hard hoe veel groter het eigenlijk allemaal was. Hoe een hele wereld daarbuiten nog bestond, hoe een heelal zich rond mij heen uitstrekte en hoe ik heel weinig betekenis had.

Mijn dag begon vandaag op een melancholische toon. Omdat een piloot toevallig boven Vlaanderen besliste, dat hij zijn vliegtuig naar beneden moest halen.

Leave a Reply

