Recht

Deze week was het teamdag. Dat wil zeggen dat wij samen moeten nadenken, hoe het nog beter kan. Verstandigere mensen dan ons komen dan spreken over hoe het eigenlijk allemaal moet. Als die mensen dan komen, dan zie ik bedenkelijke gezichten rond de kring en dan denk ik, verdorie, dit graaft de put alleen nog dieper.

Een derde fronst, een derde droomt want kan niet volgen, en het laatste derde volgt gebiologeerd. Dat zie ik, en ik denk dan, waar zit ik? Waar ben ik mee bezig?
Enderzijds keek ik ernaar uit om de verstandige mensen te horen spreken, anderzijds keek ik er tegenop om te moeten vechten voor die visie, achteraf.

Soms ben ik bang. Dat het nooit meer goed komt. Er is mij aangeleerd dat dit gaat over mijzelf, maar ik vrees een beetje dat het eigenlijk over de samenleving gaat. Ik ben er ook altijd al van overtuigd geweest dat ik een heel bijzondere bagage meedraag. Ooit heb ik dat aan iemand gezegd, maar die heeft dat totaal verkeerd begrepen, of gewoon laten passeren in het gedacht “dat gaat wel over”.
Hoe het ook zij, ik heb een aangeboren inzicht in wat “goed” en wat “niet goed” is, een ingebakken integriteitsgevoel. Mijn grootvader was een heel bijzondere man en is gestorven net voor ik geboren werd in ’85. Hoewel iedereen me gek verklaart en wil vermijden dat ik daarover begin, weet ik, dat zijn genen en zijn visie, in mij werkzaam zijn. Natuurlijk weet ik wel dat ik daar niet teveel over moet zeggen. Misschien is het wel zijn géést -nog zotter!

Of misschien is het gewoon het gedacht dat het zo is, wat mij leidt en bodem geeft. Hoe dan ook; het resultaat is dat ik heel hard probeer om de dingen goed aan te pakken.

Maar ik moet elke dag vechten. Alsof iedereen rondom mij, dommer is dan ik, de dingen minder ziet, blinder is.

Leave a Reply

