Een vreemde

Er is een man die ik al jaren ken, gewoon van op café. We hebben nooit lange of diepe gesprekken gehad (wel korte gesprekken die eensklaps de diepte in doken, en ook spontaan kort bleven). Maar we hebben altijd een band gehad. Eentje die niet uitgesproken wordt of veel woorden nodig heeft. Het is er, het is er van meet af aan geweest. Het is alsof ik hem moeiteloos kan lezen, alles wat in hem omgaat.

Er is geen verliefdheid, die is er nooit geweest. Er was in het begin een grote fysieke aantrekking, de eerste avond dat ik die man gezien heb heeft hij me trouwens schaamteloos binnengedraaid -wat ik op dat moment van ongeloof urenlang heb moeten verwerken. Zomaar, hij nam me bij de schouders en kuste me vol op de mond. Heel bizar, tegelijk fantastisch.

In ieder geval is daarna de band nooit helemaal weggegaan. Verder kan ik dat niet uitleggen, want ik heb nooit diepe of intense gevoelens voor hem gehad. Ik denk hij ook niet voor mij.
Maar de man torst heel wat. Hij is immens gevoelig, maar kan dat heel moeilijk “laten zien”. Ik zag dat binnen de paar seconden dat wij begonnen met praten, en heb het altijd heel raar gevonden dat anderen dat niet deden. Hij wordt ook gezien als een gesloten, iets of wat verbitterde persoonlijkheid.
Maar je zou voor minder. In plaats van zijn verbittering te beantwoorden met begrip, met tijd en met een echte, gegronde vraag “hoe gaat het met je, wat is er aan de hand”, wordt hij veel gemeden of worden diepere gesprekken uit de weg gegaan. Het is precies dat, wat hem nog bitterder maakt.

Over enkele jaren zie ik hem breken. Ik zie hem, in zijn frustratie, heel domme dingen doen. Suïcide of zelfs anderen vermoorden. Hij leeft voortdurend op een randje, amper en met het uiterste van zijn energie zichzelf bij elkaar houdend. Dat voel je, en dat zie je. Zijn kaken zijn op elkaar geklemd, zijn blik is vlijmscherp.
Waarom reageren we op extreem of ongepast gedrag altijd met afwijzing, bestraffing en uitsluiting? We sturen mensen de gevangenis in, met al hun woede, al hun denkfouten, al hun wanhoop. Om alleen in een cel te zitten, overwoekerd door al die dingen. Al wie geen goedaardige kern van gewapend beton heeft, raakt verstrikt in circulaire associaties, tot er alleen nog een razende hond overblijft, gedoemd tot recidive zodra de kooi weer open gaat.
Onze samenleving is grotendeels een kopie van ons rechtssysteem. Doe normaal en irriteer uw medemens niet, of wij keren je de rug toe tot je zodanig eenzaam wordt dat je noodgedwongen weer tot jezelf komt en beseft dat jij ongelijk had. Dat is de enige manier waarop wij je terug zullen verwelkomen in onze samenleving. Doe wat wij u opleggen, of je ligt eruit. En dat gedachtegoed wordt alleen maar erger, en de angst om ‘eruit te liggen’ wordt alleen maar groter waardoor de verdraagzaamheid afneemt.

Het maakt me intens droevig, dat ik die dingen over hem voel, die onrust, die bezorgdheid, terwijl ik hem amper ken. Zouden mensen, die dichter bij hem staan, het ook hebben? Of heeft hij niet het geluk dat ik heb, om mensen om zich heen te hebben die niet bang zijn van bepaalde onderwerpen. Misschien is er niemand die hem zou aanspreken, “hee, red je het nog”.
Doen wij dat eigenlijk wel voor elkaar? Waarom moet onze steun en onze attentie altijd zo exclusief, zo speciaal zijn? Waarom vragen we nooit aan iemand die we niet zo heel goed kennen, ‘ik ken u niet zo goed, wie ben jij eigenlijk, wat is uw verhaal’.

Eigenlijk begrijp ik hem, en zijn kwaadheid, verschrikkelijk goed. Het is slopend om zo gevoelig te zijn, en voortdurend verkeerd begrepen te worden of zelfs afgestraft. We zijn zo beenhard voor elkaar. We zijn zo clubgericht, als je niet in het clubje zit interesseert uw leven niemand.

Welkom in de Kempen.

Ik zal hem nooit verlaten. Een celdeur redt niemand; alleen mensen redden elkaar.

Leave a Reply

