Afrika

Er is iets heel bijzonders gebeurd in Afrika. Het was sowieso een voorop gezet doel om daar dingen “los te laten”, of te proberen om er iets uit te halen wat mijn verdere leven gunstig zou beïnvloeden. Ergens had me dat heel zenuwachtig gemaakt, want de verwachtingen lagen hoog en wat als ik thuiskwam en er was niks veranderd?

Het betrof een groepsreis met 20 mensen die ik van haar noch pluimen kende. Allemaal Nederlanders, behalve eentje. Om de één of andere reden is dit wonderwel gegaan, het genot van de reis was zo intens dat al de rest vanzelf ging. Misschien omdat ik was afgeleid van het overdenken van de dingen.
Ik ben thuisgekomen met het rotsvaste vertrouwen in mezelf en mijn goede natuur. Twintig wildvreemden zijn aan me gehecht geraakt, twintig mensen hebben me moedwillig opgezocht, aangesproken, en heel graag gezien. Er is nu niets meer rondom mij dat kan doordringen in een bolgewerkt besef van mijn puurheid. Vroeger konden externe voorvallen alles op losse schroeven zetten waardoor ik twijfelde aan mezelf, of aan hoe een ander me zag. Ik liep rond met het gevoel mijn goedheid te moeten bewijzen of verantwoorden. Daar ben ik van bevrijd. Dat hoeft niet meer.

Vanochtend stond ik op en zag ik mijn eigen lichaam in de spiegel, en ik werd vervuld met vreugde en trots. Natuurlijk is het niet perfect, niemand is perfect, maar ik vond het geheel allemaal zo schattig en lief. Ik zag het graag, want het was van mij.
Alles ligt op de juiste plooi. Er is geen enkele manier om te voorspellen hoe lang ik dit kan vasthouden, en of dit een langdurig effect is. Maar op dit moment voel ik me getroost, omringd en zijn mijn behoeftes heel erg afgenomen. Eten is gemakkelijk, ervan genieten ook. Omgaan met anderen is gemakkelijker, ik kan kwetsbaarder zijn. Het is echt heel bijzonder.

Leave a Reply

