Schaamrood

Dat was de leeftijd waarop ik begon te beseffen, dat ik zou moeten vechten. Dat het leven veel verdriet met zich meebrengt, en dat dit onvermijdelijk is. Wanneer ik daar alleen zat, bij de tegels, overpeinsde ik mezelf en de toekomst, en voelde ik heel hard hoe veel groter het eigenlijk allemaal was. Hoe een hele wereld daarbuiten nog bestond, hoe een heelal zich rond mij heen uitstrekte en hoe ik heel weinig betekenis had.

Dat is een stukje uit mijn allereerste ingave op deze blog, anderhalf jaar geleden. Wanneer ik dat lees, herinner ik mij wel hoe ik mij voelde. Hoe het leek of ik nooit echt tot rust zou komen, hoe ik me niet kon voorstellen dat mijn woelige emotionele leven ooit zou veranderen.
Voor deze blog waren er andere blogs, tientallen. Iets afgewerkt, en verwijderd. Een proces afgerond en dan het hele ding weer weggemoffeld, want eens ik er allemaal uit ben en terug lees hoeveel zelfmedelijden ik kan hebben, wil ik altijd alles weghalen. Met het schaamrood op de wangen wil ik dan doen alsof die kant van mij er niet was. (Overigens een betoverend mooi woord, ‘schaamrood’.)

De littekens van mijn automutilatie zijn de enige zichtbare overblijfsels die ik kan verdragen, die op één of andere manier verzoend zijn geraakt met wie ik ben. Dat was vroeger, dit ben ik nu.
Als ik beval, hangt mijn buik door. Als ik pijn heb en geen taal, dan draag ik littekens van wat er zich toen heeft afgespeeld. Dat is gewoon het leven.

Nu ga ik dat niet meer doen. Eigenlijk vind ik mijn teksten te mooi, om ze te verwijderen. Sommigen zijn schandelijke verdraaiingen van de werkelijkheid, zijn belevingen, standpunten. Maar dat maakt ze niet illegitiem. Ze blijven een deel uitmaken van mijn weg, net zoals het wild vlees op mijn lichaam.

Leave a Reply

