Voor de gek

Vanochtend overleed een patiënte van ons zachtjes in haar slaap. Zij was “ver weg”, meestal. Diep in haar ziekte.

In de loop van de maand augustus schreef zij in haar dagboek; ‘Voor de gek gehouden door Clémence (Clementinneke)’. Dat zal wel, zij vroeg om naar buiten te gaan en in het deurgat bleef zij dan trappelen en treuzelen, het heeft lang geduurd voor wij daarin een systeem hadden gevonden. Meestal telde ik af EEN TWEE DRIE of gaf ik haar zachtjes een duwtje in de rug, of, als ze dan nog niet kon beslissen, zei ik OKE DAN NIET en ik wandelde terug weg.
Dat zal ze bedoeld hebben met voor de zot gehouden. Dan kwam ze achter me aan gedribbeld ‘nee wacht, ik weet het nu, ik wil naar beneden’. En dan kon ze in één beweging naar buiten. Meestal keek ze me dan met haar prachtige glimlach aan, en keek ze strak achterom naar mij, terwijl ze al verder stapte en altijd bijna tegen de deurstijl van de haldeur aan liep, daardoor.
Maar de laatste tijd hadden we iets gevonden. Ze kwam me dan breed glimlachend aanspreken, of zij naar beneden mocht. Dat betekende buiten, ook al zitten we allemaal op het gelijkvloers. En dan antwoordde ik, ja natuurlijk mag jij naar beneden, maar dan moet je wel beslissen binnen of buiten, goed?

En dan stapten we, aan een fiks tempo, naar de deur. En dan deed ik open en zei ze “ik ga even een colake drinken”. Prima, tot zo! Ja, zei ze, en weg was ze.

Ze was zo schoon. Op een dag nam ze me zomaar en voor niks heel innig vast. Bedankt voor alles wat ge al voor mij gedaan hebt, zei ze. Ik viel totaal uit de lucht maar vond het heel lief.

Een andere keer zei ze, kom efkes mee, dan ga ik u tekenen! En inderdaad, op enkele minuten en met enkele lijnen had ze me gevangen. Op papier. Ze had me.

Ik zei altijd “als ge lacht dan hebt ge de zon in uw gezicht”, en dat vond ze zo fijn. Dan lachte ze en dan had ze het mooiste gezichtje van de wereld.

Wat zal ze gemist worden. Dit was haar lievelingsliedje.

Leave a Reply

