Bereik

Mijn mama is verjaard. We zijn met het hele gezin samengekomen, dat was meerdere jaren geleden. Met vijf. Heel raar.

Ook heel leuk. Een heel diepe herinnering werd wakker, zonder alle negatieve dingen uit mijn jeugd. De bekendheid van Het Gezin als systeem, blijft loyaliteit oproepen. We hebben allemaal een manier gevonden om voldoende apart te zijn, om gelukkig te zijn, zonder helemaal van elkaar te moeten wegdraaien.
Mijn zus die is misschien het verst weggedraaid. Die kan ik soms niet bereiken. Ik denk niet dat ze wil dat ik haar bereik.
Ze vroeg hoe het met mij was, dat vond ik raar. Misschien dacht ze dat ze dat moest, omdat ze mij al bijna een jaar niet langer dan een halfuur gezien had. Ik vond het gebaar wel lief, maar het komt bij mij weinig doorleefd binnen. Waarschijnlijk omdat zij altijd emotioneel afgesloten van mij was, en ik dat aanvaard als dusdanig. Het lijkt wel of ze iets met mij wil goedmaken, wanneer ze vragen stelt over mijn situatie of zo. Wat niet hoeft.

Het is raar om een familieleven te beginnen opbouwen dat niet traumatisch is, na zoveel toxiciteit en misverstand. Dat is het gedeelte dat niet in de boeken staat en niet wordt vermeld. Die hoop is er nochtans ook.
Je leert de situaties nemen zoals ze op je afkomen, zonder alle bitterheid of wrok die er vroeger bestond waardoor je des te sneller in een mateloos conflict verzandde.

Het lijkt wel of je met nieuwe ogen naar de dingen kijkt, terwijl gezinsleden altijd vastgeroeste figuren leken. Plots kun je zien hoe zij groeien, nu nog.
Ik had ook heel erg het gevoel dat ik heel bepalend ben in dat gezinsleven, wat een groot verantwoordelijkheidsgevoel teweeg brengt. Ik moet vrolijk zijn of iedereen wordt onzeker. Er is niemand die weet hoe dat komt, ik ben de jongste. Nu alles terug goed gaat ben ik de lieveling ofzoiets, ik krijg heel veel complimenten van mijn ouders. Of ik ervaar dat zo, omdat ik daarvoor altijd het Probleemkind was dat verwijten kreeg. Het is heel erg verwarrend.

Ik probeer het gewoon te laten bestaan. Wat ik vooral moet onthouden, is dat het gezellig was en dat mijn mama daardoor een heel fijne verjaardag heeft gehad.

Leave a Reply

