Deceptie

te·leur·stel·ling (de; v)
1 (meervoud: teleurstellingen) het feit dat iem. teleurgesteld wordt; tegenvaller
2 het teleurgesteld-zijn
(Van Dale online)

Terwijl ik naar mijn mosterdgele keuken kijk en intens geniet van dit zicht (Abby zit achter het raam op de terraswand te staren naar vogeltjes) bedenk ik mij dat de teleurstelling wellicht het allergrootste, zwaarste gevoel is, wat mij kan treffen. De laatste maanden ontdek ik allerlei dingen die mij eigen zijn, alsof ik voor het eerst mezelf ontmoet.
De tranen springen in mijn ogen, niet omdat ik teleurstelling voel, maar omdat ik dat nu pas kan beseffen, en nu ook moet leren leven. Nu pas. En omdat ik nog moet leren wat interne troost is, hoe ik mezelf tot bedaren moet brengen.

Het is bizar plots te begrijpen hoe graag ik gezien word, en tegelijk te beseffen dat al die liefde niet nieuw is, maar dat ik ze vroeger gewoon niet kon zien. Er is een muur gesloopt, een wand is verdwenen die vroeger in de weg stond.

Leave a Reply

