Het is 1 september, een irreële datum. Het is jaren geleden dat ik nog in een schools systeem zat, maar 1 september is een datum die je je hele leven niet vergeet. Tegelijk hoopvol, tegelijk dramatisch en levensbeëindigend. Ze zeggen mij dat ik een boek moet schrijven, maar ik begrijp niet waarom ze mij dat zeggen, noch voor wie ik het zou moeten doen.
Een boek wordt pas verteerbaar als de verschillende verhalen een samenhang krijgen, een soort raster dat alles bij elkaar houdt. Een beetje zoals de ‘ruimte’ en ‘tijd’ theorie van Einstein, dat bekende beeld van een in vierkanten ingedeeld vlak. Maar mijn leven kent geen samenhang. Mijn leven bestaat uit versnipperde, gecompartimentaliseerde verhalen die langs elkaar lopen en zelden interageren. Mijn biologische familie voelt als kennissen en vrienden voelen als familie. Mijn innerlijke leven verloopt grotendeels solitair, ingetogen en vluchtig. Wat ik uit zijn flarden, snippers, daarom niet irrelevant.

Nu ik heb geleerd om alleen te zijn, nu ik de eenzaamheid gericht opzoek omdat ze zo comfortabel en verwachtingsloos is, lijken mijn sociale vaardigheden toegenomen. Ik word bedrevener in het ‘nietszeggende’ contact, dat toch betekenis kan hebben -meestal voor de ander, maak ik mezelf wijs.

Maar ik blijf bang. Hoe langer hoe acuter bewust ik ben, van de voortdurende angst die ik overal met me meedraag. Word ik gevolgd? Word ik in de gaten gehouden? Vind ik ooit nog werk? Zal ik ooit een kind baren en grootbrengen?
Het kost me moeite, maar ik probeer desondanks om daar zo weinig mogelijk aandacht aan te besteden. Ik heb met mezelf afgesproken dat het gedaan moet zijn met het innemen van een slachtofferrol of daarmee te flirten. Er zijn mensen die mij heel graag zien, dat wil zeggen dat het kan. Het wordt ook tijd om dapperder te worden, de dingen meer rechtstreeks tegemoet te gaan. Ik denk altijd over mezelf dat ik dapper ben, omdat mijn angstniveau continu zo hoog ligt. Maar als je mijn levensstrategie in de praktijk vergelijkt met een ander, dan denk ik niet meer dat ik zo dapper ben.

Leave a Reply

