Dromen

Ik droomde vannacht heel helder dat ik terechtkwam in een situatie waarin een baby voor mijn ogen vermoord/verwaarloosd werd door zijn moeder. Ik hield het levenloze/verzwakte lichaampje verschrikt in mijn armen. Hoewel ik me herinner hoe helder de droom was, herinner ik me niet meer, dan dat (hij was in het wit gekleed of gewikkeld).

Een baby is een symbool voor innerlijke onschuld, iets wat klein, naïef of kwetsbaar is. De baby is meestal een onbewuste behoefte aan troost, zorg.

De moord staat symbool voor ingehouden woede, een kwaadheid die niet erkend wordt. Het zien van iemand anders die de moord uitvoert, slaat helemaal op ontkenning van die kwaadheid. Het onderbewuste probeert iets “uit te wieden”.

Het is duidelijk dat ik afscheid aan het nemen ben van een heel oud gedeelte van mezelf; troost en zorg van anderen nodig hebben, in plaats van daar zelf voor te leren opkomen/zorgen. Dat was snel! En precies.

Leave a Reply

